Skip to main content

Beginnen met een plantaardig dieet wordt steeds populairder. De reden hiervoor komt mede doordat er meer onderzoeken worden gedaan naar de impact van vlees op de gezondheid. Veel Nederlanders hebben hierom het afgelopen jaar al bewust minder vlees gegeten. Ook vindt 4 op de 10 Nederlanders dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd. De belangrijkste redenen hiervoor? De impact op het milieu, dierenwelzijn en de gezondheid. Een volledig plantaardig dieet lijkt alleen voor velen een brug te ver. Wij geven jou 5 tips waarmee je langzaam kunt beginnen met een plantaardig dieet.

Wat is beginnen met een plantaardig dieet?

Met een plantaardig (veganistisch) dieet eet je geen dierlijke producten meer. Dit houdt dus in om geen vlees, zuivel, vis of eieren meer te eten. Het beginnen met een plantaardig dieet lijkt vaak onmogelijk doordat je veel niet meer kan eten. Probeer je te focussen op wat je nog wel mag, dat is namelijk nog veel meer dan je denkt. Denk aan groente, fruit, granen, noten, peulvruchten en vleesvervangers.

1. Pas je dieet geleidelijk aan

In één keer stoppen met alle dierlijke producten is vaak lastig en raden we ook niet aan. Doordat het te overweldigend kan zijn is de kans groter dat je weer terugvalt in je oude gewoontes. Begin bijvoorbeeld met geen vlees en vis meer te eten. Eet je boterham bijvoorbeeld voortaan met pindakaas of hummus. Voor het avondeten zijn er genoeg heerlijke vleesvervangers te vinden waardoor jij je stukje vlees niet hoeft te missen.

Begin daarna met het vervangen van koemelk door bijvoorbeeld amandelmelk of havermelk. Dit verschil merk je nauwelijks maar is wel weer een stap in de goede richting van een plantaardig dieet. Bouw het zo met kleine stapjes op totdat jij volledig kan beginnen met een plantaardig dieet. Wanneer je het even zwaar krijgt probeer je dan te herinneren waarom jij wilde beginnen met een veganistische lifestyle. Voor elke verandering heb je motivatie nodig, een plantaardig dieet beginnen is daar geen uitzondering op.

2. Wees niet te streng wanneer je start met een plantaardig dieet

Wanneer je de omslag hebt gemaakt en bent begonnen met je plantaardig dieet kan het nog weleens voorkomen dat je iets hebt gegeten wat later niet veganistisch blijkt te zijn. Iedere veganist heeft fouten gemaakt en dit is helemaal normaal. Wees trots op jezelf dat je de stap hebt gezet en accepteer dat je gaandeweg steeds meer leert. Wist je bijvoorbeeld dat Oreo’s veganistisch zijn? Door veel verpakkingen te lezen leer je zo steeds meer heerlijke veganistische producten kennen.

hennepzaad primal health

3. Wees voorbereid op sociale evenementen

Met een veganistisch dieet wil je vaak anderen niet tot last zijn. Jij hebt er immers voor gekozen en zij niet. Een tip hiervoor is om jouw vrienden en familie duidelijk te vertellen wat je wel eet. Zoals gezegd is dit veel meer dan in eerste instantie wordt gedacht. Vaak is een kleine aanpassing van het menu al voldoende zodat jij ook heerlijk mee kan eten. Ook kan je er natuurlijk voor kiezen om zelf iets mee te nemen. Tip, maak dan iets meer zodat de rest van de tafel ook kan proeven wat jij eet.

4. Eet kleurrijk wanneer je begint met een plantaardig dieet 

Doordat je waarschijnlijk veel meer groente en fruit gaat eten wanneer je begint met een plantaardig dieet, zijn je maaltijden ineens een stuk kleurrijker. Denk bijvoorbeeld aan smoothies en simpele groente gerechten met pure ingrediënten. Noten, pitten en zaden zijn heerlijk als toevoeging bij een gerecht en bevatten ook gezonde vetten. Daarnaast bevatten ze ook veel vitamine en mineralen die jouw lichaam nodig heeft. Kijk bijvoorbeeld naar hennepzaad, deze zaden bevatten veel eiwitten, vitamines en mineralen. Ook bevat hennepzaad omega-3, deze vetzuren zijn onder andere noodzakelijk voor ons brein. Waar je voorheen dit vetzuur wellicht uit vis haalde, kan je dit met je nieuwe levensstijl dus onder andere uit hennepzaad halen.

5. Neem de juiste veganistische supplementen

Bij het begin van een plantaardig dieet krijg je waarschijnlijk veel commentaar van je omgeving dat je zo niet voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Misschien heb je zelf deze zorg ook wel. Dit is niet geheel onterecht maar nergens voor nodig als je jouw voeding goed in balans is. Inspiratie nodig? Bekijk eens ons veganistische voedingsschema, hier zie je dat veganistisch eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.

Er is alleen wel een vitamine die je moet supplementen bij een plantaardig dieet, namelijk vitamine B12. Deze vitamine is niet meer te vinden op plantaardig eten doordat ons voedsel te goed wordt schoongemaakt. Zeker weten dat je alle essentiële vitamines en mineralen binnenkrijg met slechts één capsule per dag? Veel succes met jouw plantaardig dieet, neem vooral eens een kijkje in onze veganistische webshop.